حفظ وزن سالم خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد

17 ژوئن 2019 - یک مطالعه ی ژنتیکی نشان می دهد که از دست دادن وزن می تواند خطر بیماری های قلبی و عروقی مرتبط با دیابت را کاهش دهد.

محققان سوئدی گزارش دادند که داشتن BMI بالا و تجمع چربی زیاد در بدن منجر به افزایش خطر عارضه ای به نام تنگی دریچه آئورت(aortic valve stenosis) می شود. این مشکل زمانی ایجاد می شود که دریچه ی آئورت که اجازه ی ورود جریان خون به آئورت(بزرگترین رگ خونی) را می دهد، شروع به تنگ شدن می کند و به طور کامل باز نمی شود.

در حالیکه مشخص شده است که اضافه وزن و چربی بیش از حد بدنی خطر ابتلا به چاقی، دیابت نوع 2 و مشکلات قلبی عروقی را افزایش می دهد، این مطالعه اولین مطالعه از نوع خود است که از روش تصادفی مندلی، استفاده کرده است.

مطالعات مندلی شواهدی را درباره روابط علیتی بین عوامل خطر قابل تغییر و بیماری ارائه می دهند و دانشمندان را قادر می سازند تا از وجود یا عدم وجود یک رابطه ی علی و معلولی بین یک فاکتور خطر و یک بیماری آگاه شوند.

پروفسور سوزانا لارسون، از موسسه کارولینسکا در سوئد، رهبر این تحقیق و همکارانش 96 نوع تغییر ژنتیکی مرتبط با BMI و توده چربی را در بدن مورد بررسی قرار دادند تا تاثیر آنها را بر بیماریهای قلبی عروقی بررسی کنند. آنها این تحقیق را با استفاده از اطلاعات 367،703 شرکت کننده ی سفیدپوست بریتانیایی از یک پایگاه داده های بهداشتی به نام UK Biobank که حاوی اطلاعات مربوط به 500000 فرد 40 تا 69 ساله است، انجام دادند.

نتایج این بررسی ها نشان داد در افرادی با واریته های ژنتیکی پیش بینی کننده ی BMI بالاتر، خطر ایجاد تنگی دریچه ی آئورت و همچنین تعدادی از بیماری های دیگر شامل نارسایی قلبی، ترومبوز ورید عمقی، فشار خون بالا، بیماری عروق محیطی، آمبولی ریوی، بیماری عروق کرونر و فیبریلاسیون دهلیزی بالاتر است.

به نظر می رسد که برخی از انواع واریته های ژنتیکی، احتمال اضافه وزن افراد را بالا می برند، گرچه محققان بر این باورند که رژیم غذایی و فعالیت بدنی مهمترین عوامل مرتبط با بیماری های قلبی عروقی هستند.

پروفسور لارسون افزود: ژن های ما می توانند ما را تا حدودی بیشتر مستعد اضافه وزن کنند، اما عوامل شیوه زندگی مانند پرخوری و نداشتن تحرک و فعالیت بدنی، عوامل تعیین کننده ی اصلی برای اضافه وزن هستند. رژیم غذایی سالم سنگ بنای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی است مقدار مصرف ما باید محدود به مقدار انرژی مورد نیاز برای حفظ وزن سالم باشد که معادل BMI بین 20 تا 25 کیلوگرم بر متر مربع است. افرادی که مستعد اضافه وزن و داشتن BMI بالاتر هستند، ممکن است نیاز به کمی کار سخت تر برای حفظ وزن سالم داشته باشند.

این تحقیق در مجله ی قلب اروپا منتشر شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حفظ وزن سالم، از برنامه ی کم کربوهیدرات در سایت دیابت بریتانیا بازدید کنید و از یک رژیم غذایی واقعی که به کنترل وزن پایدار کمک می کند، مطلع شوید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jun/maintain-a-healthy-weight-to-lower-your-cardiovascular-risk,-swedish-researchers-advise-96235708.html